Seppo mukana koulutusteknologiayritysten koulu.me -sivustolla, josta opettajat löytävät apua etäopetukseen Korona-viruksen aikana

Suomalaiset oppimisteknologian pioneerit tarjoavat ratkaisujaan etäopiskeluun ilmaiseksi koronan aikana. Maailmaa ravisteleva koronaviruspandemia sulkee kouluja, jonka seurauksena opettajat ja oppilaat joutuvat jäämään kotiin jopa viikkokausiksi.

Tänään julkistettu Koulu.me kokoaa samalle verkkosivulle monipuolisen valikoiman Suomessa kehitettyjä, korkeatasoisia oppimissovelluksia. Sovellukset sopivat etäopetukseen ja täydentävät perinteisiä oppimistapoja.

Tähän avoimeen innovaatioprojektiin liittyi muutamassa päivässä yli kymmenen oppimisteknologioita kehittävää toimijaa. Hankkeessa ovat tällä hetkellä mukana Seppon lisäksi 10Monkeys, 3DBear, Code School Finland, Eduten, EdVisto, Elias Robot, Four Ferries, Freeed, Mehackit, Reactored, Thinglink ja TinyApp.

Maksuttomien sovellusten määrä saattaa kasvaa tulevien päivien aikana, mutta jo tällä hetkellä sivuilta löytyy pedagogisesti korkeatasoista ja oppilaita motivoivaa sisältöä monen ikäisille oppilaille alkaen esikouluikäisistä aina toisen asteen opetukseen asti.

Sovellusten avulla opettajat voivat tarjota oppilailleen työkaluja opiskella etänä esimerkiksi ongelmanratkaisua, matematiikkaa, kieliä, suunnittelua, ohjelmointia ja monia muita taitoja.

Tämä hanke sai alkunsa, kun espoolaisen innovaatiokonsulttiyrityksen Spinversen toimitusjohtaja Laura Koponen otti yhteyttä suomalaisiin oppimistyökalujen kehittäjiin keskustellakseen erilaisista etäopiskeluun soveltuvista työkaluista, mikäli koulut sulkevat ovensa.

”Kahden alakoululaisen äitinä halusin tehdä jotain konkreettista auttaakseni opettajia tässä haastavassa tilanteessa, jossa opetuksen jatkuminen on vaakalaudalla. Tästä tarpeesta syntyi Koulu.me-hanke, jonka kautta oppilaitoksille tarjotaan aktivoivia ja motivoivia työkaluja etäopiskeluun koronapandemian ajalle.”

”Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia toimia”, sanoo Opetushallituksen ohjelmajohtaja Jouni Kangasniemi. ”On ilahduttavaa nähdä, että suomalaisia oppimisteknologiaratkaisuja ja niiden sisältöjä tuodaan saataville Suomessa ja maailmalla, jotta mielekäs oppiminen jatkuu tilanteesta huolimatta.”

Koulu.me-portaaliin kootut sovellukset ja resurssit tarjoavat erinomaisen esimerkin siitä, mitä suomalaisilla oppimisteknologioilla on tarjottavanaan. Monet sovellukset on rakennettu tukemaan suomalaista opetussuunnitelmaa ja useat niistä ovat jo käytössä monissa oppilaitoksissa niin Suomessa kuin ulkomailla.

"Seppo on erinomainen työkalu myös etäopetukseen, ja lisää vaihtelua online-sisältöihin. Halusimme ehdottomasti olla mukana tässä hankkeessa tukemassa kouluja juuri nyt", sanoo Seppon toimitusjohtaja ja perustaja, Riku Alkio.

Lisätietoja hankkeesta: Laura Koponen, , puh. +358 40 3500898

Lisätietoa siitä, mitä Seppo voi tarjota Korona-viruksen aikana: Riku Alkio, , +358 50 531 8044.

Julkaistu 16.3.2020